Koncentration

Att uppehålla din koncentration under längre perioder påverkas av många faktorer och hjärnans förmåga att prestera är i nära korrelation med koncentrationsnivån.

Koncentration har många likheter med självkontroll, i bägge fallen handlar det om att styra hjärnan. När det gäller koncentration är det frågan om att fokusera på en bestämd uppgift.

Din koncentration – vilket du antagligen lagt märke till – förblir inte i ett beständigt skick utan en successiv uttröttning kommer minska koncentrationsförmågan. I poker kan det vara önskvärt att spela långa sessions för den som försöker tjäna en hygglig regelbunden inkomst. Men det gäller att ha koll på hur mycket prestationen minskar vid slutet av en session och eventuellt anpassa sina spelrutiner därefter.

Vad du kan göra för att förbättra koncentrationen

Koncentrationsförmågan är bland annat förbunden med vad du äter och dricker. Nyttig kost är alltså inte bara något för den som idrottar utan även om man sysslar med tankeaktiviteter. Även träning är till stor gagn och kommer öka din förmåga till koncentration i längre perioder.

Forskning har visat att under hjärnaktivitet förbrukar kroppen mycket glykos. Att anstränga din hjärna för något mentalt krävande som till exempel poker kommer därför medföra att glykosnivån minskar. Likt en maratonlöpare behöver fylla på sin vätskenivå bör du som pokerspelaren fylla på med glykos (t.ex. druvsocker som finns i mataffärer) för att behålla koncentrationen.

Att ta raster är också viktigt för att ge hjärnan en chans att återhämta sig och kommer göra att du långsiktigt kan spela längre under koncentration.

Det handlar också om att dina tankar ska vara på rätt ställe så att säga. Om det är något i ditt liv som du inte kan släppa eller om du upplever stress kommer detta påverka din förmåga att koncentrera dig och då kan det vara läge att stå över pokerspelandet tills nästa dag.

Vill du läsa mer tips? Rekommenderad artikel: Motivation och målsättning