Poker Academy

Många pokerprogram är tänkta att förbättra en spelares resultat medan han spelar online. Poker Academy fungerar snarare som indirekt hjälp: med hjälp av detta program kan du öva upp dina förmågor mot "pokerbots" innan du börjar spela poker online alternativt träna extra mellan dina sessions om pengar.

Det är också ett program för dem som inte alls tänkt spela om pengar online utan bara vill kunna hitta några villiga motståndare att spela emot. Poker Academy har ett helt stall av elaborerade spelare, så kallade bots, som du kan möta under de omständigheter som passar dig: cash game eller turneringar, limit eller no limit. En märkbar fördel med datormotståndare är att spelet går blixtsnabbt efter du själv agerat och väntetiderna blir nästan obefintliga.

För de som har ännu mera specifika önskemål är det möjligt att bestämma flera av förutsättningarna för spelet. Det finns inställningar för antal spelare vid bordet, storlek på rake, mörkerstruktur vid turneringsspel, hur många marker varje spelare startar med och så vidare – inga andra varianter än Texas hold’em är dock representerade. Det finns även möjlighet att välja bland många bots och dessa har olika svårighetsgrad och spelstil.

Poker Academy logoUnder spelets gång kan du själv välja om programmet ska förse dig med råd hur du ska agera. Självklart kan du övervaka oddsen som programmet presenterar i varje situation. Själva spelet fungerar mycket smidigt och grafiken är tydlig och elegant.

Eftersom detta delvis är ett pokerprogram för spelare som vill förbättra sitt spel finns det givetvis verktyg för statistik. Och man blir inte besviken över möjligheterna att skärskåda sitt eget spel då Poker Academy bjuder på ett överflöd av statistiska funktioner. Handhistorik färdig att analyseras, resultat för varje starthand, statistik över agerande, tabeller och diagram för resultat samt mycket mer.

Tillverkarna har bemödat sig mycket om att skapa ett brett urval av stimulerade motståndare. För att erbjuda sofistikerade bots har dessa specialiserats på att spela antingen limit, no limit eller heads up. När jag testade programmet var det som förväntat i limit som programmet kunde erbjuda svårast motstånd. I no limit och i synnerhet heads up är kapaciteten hos flera av programmets bots ganska låg (men passar så klart bra för nybörjare).

Sammanfattningsvis är Poker Academy ett bra program för den som vill spela ”off line” på lediga stunder eller för den som vill ha en ny metod för att förbättra sitt spel.

Programmet kan användas både på PC och Mac. Priset ligger på $85 och programmet beställs från programmets hemsida (se länk nedan).

Besök hemsida: www.poker-academy.com (programmet distribueras inte längre)